Az utóbbi napok legnagyobb hatású eseménye a foci EB mellett a brit népszavazás eredménye, mely alapján a Brit Szigetek királyságának el kell hagynia az Európai Uniót. Az szinte biztos, hogy senki nem látja teljes mélységében ennek a folyamatnak a következményeit, szinte végtelen mennyiségű aspektusa van az eredménynek. Mi most megpróbáljuk légiközlekedési oldalról megvizsgálni a lehetséges hatásokat.

Először is tekintsük át, hogy mi a helyzet most, hogy az Egyesült Királyság teljes értékű tagja az Európai Uniónak. Létezik egy European Common Aviation Area (ECAA) nevű egység, amelynek az EU-s országokon kívül tagja még Norvégia és az összes balkáni állam - ide értve Koszovót is. Ennek az egyezménynek a lényege, hogy ezen országokban bejegyzett légitársaságok szabadon repülhetnek a teljes egységen belül bármiféle külön útvonalra szóló engedélyezési eljárás nélkül. Persze van egy csomó apróbetűs részlet, ami főleg a balkáni országikat érinti, sőt igazából a dokumentumot még csak idén fogják hitelesíteni, de lényegében már mindenki atkívnak tekinti és e szerint üzemel. A gyakorlati megvalósulása ennek az, hogy például egy Angliában bejegyzett (továbbiakban: lajstromozott, látsd keretes szöveg) repülőgép menetrend szerinti járatot repülhet egy magyar és egy német város között anélkül, hogy ehhez akár az angol, a magyar vagy a német államtól engedélyt kapott volna. Az ECAA tehát olyan jogi közeget biztosít a légitársaságoknak, amely lehetővé teszi a Ryanair, az easyJet vagy a Wizzair gazdasági értelemben vett szárnyalását.

Az Európai Unió egyik célja a személyek, áruk és informació szabad áramlása, korlátozások nélkül. Hosszas tárgyalássorozatok, a piac teljes liberalizációja vezetett odáig, hogy ma már nem kell hatalmas összegeket költeni repülőjegyekre. Ennek a folyamatnak sok légitársaság is áldozatul esett, de a végős eredmény az utasok szempontjábol az, hogy az repülőjegy-árak a vasúti jegyek árával vetekednek. 

Az ECAA egy több évtizedes tárgyalássorozat eredményeképpen jött létre. Egy olyan kör munkájának gyümölcse, amely eddig mindig csak bővült. Eddig soha nem volt arra példa, hogy ezt a társaságot valamelyik ország elhagyta volna.

A lajstromjel fontossága

A légiközlekedésben az egyik legfontosabb jogi elem a repülőgép lajstroma. Ez határozza meg, hogy milyen jogokkal rendelkezik a cég, illetve az utas is aki a gépen tartózkodik. A repülőgép fedélzete jogilag annak az országnak a területe, amelynek a zászlaja a gép farkán a lajstromjel mellett helyezkedik el. Az EU-s jogszabály szerint az EU-s zászlónak kötelező egy EU-s országban bejegyzett repülőgép lajstromjele mellett szerepelnie, emellett szerepelhet az adott ország százlaja is.

A lajstrom származása, tehát a lajstromozó ország nemzetközi egyezményei, nagyban meghátozzák a gépet üzemeltető légitársaság jogállását is. Vannak olyan országok, amelyek repülőgépei nem repülhetnek másik ország légkterében, vagy nem szállhatnak le adott ország repterein. Továbbá, ha egy adott ország tagja bármilyen szövetségnek - és esetünkben erről van szó - akkor az ország által kiadott lajstromok automatikusan feljogosítják az üzemeltető légitársaságot bizonyos útvonalak repülésére.

És akkor most tekintsünk a jövőbe. Ha az Egyesült Királyság valóban a kilépés mellett dönt, és az EU is bekeményít, akkor a britek az összes EU-s szervezeten és zónán kívül találják magukat. Többek között az ECAA-t is el kellene hagyniuk. Erre a légitársaságok vész-forgatókönyvekkel készülnek. A leginkább érintett cég az easyJet, mivel Angliában van bejegyezve, és nincs más EU-s országban működési engedéllyel (AOC) rendelkező székhelye. Egy Anglián kívüli csak Svájcban rendelkezik AOC-vel, de Svájc sem tagja az ECAA-nak, így ezzel nincsenek kisegítve. A megoldás persze az, hogy gyorsan létrehoznak akármelyik EU-s országban egy leányvállalatot helyi működési engedéllyel, és továbbra is repülhetnek szabadon az immár Egyesült Királyság nélküli EU területén belül. A vészforgatókönyvek azonban nem feltétlenül menthetik meg a légitársaságokat egy hosszabb visszaeséstől vagy stagnálástól, a befektetői hangulat sem segít. A tőzsdén jegyzett légitársaságok részvényei a választási eredmények fényében 14-20%-os esést produkáltak, pont a bezáródó piacok által keltett pánik miatt.

De nem csak az európai belső piacról van szó. Az EU 2008-ban köttött megállapodást az USA-val egy szabad légtér létrehozásáról, amely értelmében szabadon lehet jártato üzemeltetni a két kontinens között a körülményes engedélyeztetési eljárás nélkül. Amennyiben a britek elhagyják az EU-t ez az egyezmény rájuk nem fog vonatkozni, ás újra vérremenő harc alakul ki a repülési jogokért. Ez egy harmincéves visszapélés lenne jogi szempontból.

Összefoglalva tehát Brexit néven emlegett kilépési folyamat egy olyan jogi lavinát indíthat el, amire nem volt példa eddig az EU történelmében. Éppen ezért nehéz bármilyen hosszútávú következtetést levonni. Egyelőre forgatókönyvek vannak, de hogy a végleges kép hogy fog kinézni, csak egy pár év múlva tudjuk meg.

A bejegyzés trackback címe:

https://vilagamelybenelunk.blog.hu/api/trackback/id/tr198845030

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Alick 2016.06.27. 15:08:35

Vihar a biliben, kölcsönös érdek megoldásokat találni... ha viszont nem értelmes tárgyalás, hanem keménykedés folyik az angolokkal, azzal az EU csak önmaga alkalmatlanságát igazolja.

Medgar 2016.06.27. 15:10:53

Angol hülyék, hülye angolok. Egyék meg amit főztek.
süti beállítások módosítása