Már a hír megjelenésekor furán néztem, arra gondoltam, hogy ez biztos még nincs véglegesen átgondolva, de amikor utánajártam, kiderült, hogy de. Törvénybe iktatták, hogy 2013.-tól nem lehet előrehozott érettségit tenni, kivéve informatikából, latinból és élő idegen nyelvből. A hivatalos magyarázat szerint azért, mert az érettséginek szimbolikus szerepe van, egy korszakot zár le, épp ezért nem helyes, ha a diákok már 15-16 évesen átesnek az első ilyen élményen. Mi a véleményem erről? Lószart!

A saját példámból tudok kiindulni, de az osztályunkban sok ilyen volt. Kéttannyelvű gimnáziumba jártam, ami lehetőséget adott arra, hogy kéttannyelvű érettségit tegyek. Ennek lényege, hogy egy idegen nyelvből emelt szinten, két másik tantárgyból pedig angol nyelven kellett érettségizni. Nekünk a földrajzot, a történelmet, országismeretet és testnevelést tanítottak angolul, én a földrajzot és az országismertetet választottam a felsőfokú angol mellé. Mivel a földrajz két éves tárgy, 9-10. osztályban lement az egész. 10-es koromban arra jutottam, hogy minek várjak még két évet az érettségivel, hogyha most friss a tudás, most kell levizsgázni belőle. Ebből semmilyen probléma nem volt, kaptam egy törzslapot az érettségi eredményével, amit a „nagy” érettségiig meg kellett tartanom, és végül ez alapján írták be a jegyet a keményfedeles bizonyítványomba. Angolból és országismeretből 11. osztály végén érettségiztem, mivel az országismeret 3 éves tárgya, angolból pedig osztályozó vizsgát kellett tenni a 12. évfolyamos anyagból, mert ugye érettségire csak a teljes tanterv teljesítése után lehet menni. Így, a 12. évfolyam megkezdésekor már 3 tantárgyból volt érettségim.

Hogy miér csináltam ezt így? Azért, mert az, aki sikeres kéttannyelvű érettségit tesz, az adott nyelvből C típusú felsőfokú állami nyelvizsgát kap, amit az érettségiben is feltűntetnek. Ergo, ingyen nyelvvizsga, ami már csak anyagi szempontból is elég kedvező.

Közben pedig kialakult, hogy milyen pályán szeretnék mozogni. Mivel orvosira készültem, 12.-ben fizikából és biológiából érettségiztem emelt szinten. Tehát azzal együtt, hogy a 12.-es vizsgaidőszak előtt már volt 3 teljesített vizsgatárgyam, még mindig öt tárgyból kellett vizsgáznom (magyar, matematika, történelem, biológia és fizika). Ha ez a mostani agyatlan törvény lett volna érvényben, akkor nem 5, hanem 7 tárgyból kellett volna érettségiznem, ráadásul ebből kettő olyan, amit az utolsó évben már nem is tanítottak, tehát magamtól kellett volna mindent átismételni és a tudást visszahozni.

Ennek fényében teljesen átgondolatlan döntésnek tartom ezt a szabályozást. Mivel a minisztérium is kifejtette, hogy ebből semmiféle anyagi hasznot nem húznak, spórolni sem spórolnak semmit, akkor nem értem, hogy egy többé-kevésbé jól működő rendszert miért kell megszűntetni. Ja, bocsánat, azt elfelejtettem, hogy ezt még az előző kormányzat dolgozta ki, biztos ezért kell ettől is kóros görcsösséggel megszabadulni. Kedves Döntéshozók! Ne nehezítsék meg még jobban a fiatalság dolgát, mert nagyon nem kifizetődő dolog! Egyszer csak nem lesz senki ebben az országban, aki működtesse azt! Mert ma már nem csak egyetemre, de középiskolába is egyre többen mennek külföldre. Ezen tessék elgondolkodni!

A bejegyzés trackback címe:

https://vilagamelybenelunk.blog.hu/api/trackback/id/tr474785444

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása